-
Rooster Examenklassen
Het rooster met de taalklassen voor bovenbouwleerlingen vmbo, havo en vwo, in schooljaar 2023-24 en 2024-25 maken we hierbij zichtbaar. Het gaat om online-lessen van 50 minuten, op de dinsdag-, woensdag- en donderdagmiddag. Klik hier om het rooster te bekijken.
Schoolleiders, om leerlingen aan te melden ga naar ons contactformulier, alstublieft.
-
Domein F als examenonderdeel
Oriëntatie op studie en beroep/leren en werken, dat is Domein F, het ‘vergeten examendomein’ vanwege gebrek aan richtlijnen en eindtermen. Taal naar Keuze heeft adhv het KNAW-boekje Talen voor Nederland (2018), een eigen invulling gemaakt. Talen in de Zorg, Justitie en Veiligheid, Handel en Economie, Onderwijs en Cultuur, etc. We zijn trots op onze docenten hoe ze de leerlingen helpen nadenken over hun toekomstige studie- en carrièrepaden, over wat ze met hun talenkennis kunnen doen op de arbeidsmarkt.
Docent Arabisch, Khaled Khaled, heeft een helder en nagenoeg volledig document geschreven, bij elk taalvak inzetbaar. Je kunt het hier bekijken.
-
Examenprogramma's Moderne Talen
Cohort 2023-24 is volop bezig, en cohort 2024-25 is in februari 2024 van start gegaan. Onderwijs en examens Arabisch, Chinees, Italiaans, Russisch, Spaans en Turks, maar ook Duits en Frans bieden wij aan. De programma’s staan open voor kandidaten met een degelijke kennis van de taal. Er is één lesuur per week, online en soms op school. Dit is de link naar de inschrijving, om door te sturen naar de leerlingen. Bedenk dat u als school het onderwijs aanbiedt, via Taal naar Keuze. De kosten liggen bij de school. Wij sturen u het PTA na inschrijving toe.
-
Project Samenwerkingsverband: Thuistalen verzilveren in het VO
In najaar 2023 zijn een paar VO scholen in Amsterdam, samen met stichting Taal naar Keuze, begonnen met invulling en uitvoering van ‘Thuistalen verzilveren in Bovenbouw VO’. Het Samenwerkingsverband VO Amsterdam-Diemen steunt het project gedurende twee jaar uit zijn innovatiemiddelen. Lees erover in hun nieuwsbrief.
Volgen andere Samenwerkingsverbanden in het land?
Op LinkedIn hebben we een groep aangemaakt, om alle stappen te delen met geïnteresseerden.
-
Nieuwsbrief herfst 2023
Lees herfst 2023.
Met de laatste kans voor inschrijving examenjaar 2023-24, en verder een inkijk in Luistervaardigheid Russisch; met Spaans naar Bloedbruiloft; EU-project gehonoreerd; een quizzy avond in Eindhoven; en ons artikel in LTM 2023|6 over het gebruik van ‘Nieuws van de Week’ in andere talen.
-
Spaanse Taal en Literatuur
Ook in 2023-24 gaan we met examenleerlingen Spaans naar Bodas de Sangre van schrijver García Lorca, uitgevoerd door ITA in Stadsschouwbrug Amsterdam. Ga je mee?
Het stuk is een klassieker uit de Spaanse literatuur en biedt leerlingen de kans om hun begrip van de Spaanse taal en cultuur te vergroten. Bovendien bevat het stuk thema's die ook in de hedendaagse samenleving meer dan relevant zijn, zoals liefde, haat en verraad. Door de personages na te spelen, leven de leerlingen zich in in de handelingen en gevoelens.
-
Examenresultaten 2022-23
Examenjaar 2022-23 is zeer succesvol geweest: van de 49 kandidaten op 8 scholen in het hele land, zijn er 46 geslaagd, en dan ook nog eens met een 8 gemiddeld (7,5 inclusief de drie onvoldoendes). Russisch scoorde het hoogst: twee vwo-ers met een 9. Chinees en Spaans leverden beide een 8 op gemiddeld. Arabisch en Turks gaven een ruime 7 te zien. Het cohort Turks was het grootst, met 29 kandidaten.
Complimenten aan de geslaagden en de docenten!
Je thuistaal mogen verzilveren, het doet wat met je!
-
SJOES - met downloads!
SJOES is gemaakt door Karijn Helsloot en Fleur Daemen, in 2018, na een proefversie van tien jaar eerder met het Maakmuseum. Het boek is ontwikkeld voor leerkrachten in het basisonderwijs om in twaalf lessen alle talen in de klas op speelse wijze aan bod te laten komen, de meertaligheid te vieren en burgerschap gestalte te geven. Bij elke les zit een werkblad voor de leerlingen. Alle werkbladen zijn nu te downloaden als pdf, om vrij te gebruiken in de klas.
Het boek is te bestellen via bol.com, of direct via een mail aan info@taalnaarkeuze.nl .
-
Nieuws van de Week
Stichting Taal naar Keuze heeft afgelopen examenjaar het programma Nieuws van de Week (NvdW) ingezet bij schoolexamens Arabisch, Russisch, Spaans en Turks.
Vijftig leerlingen van vmbo tot vwo hebben het programma uitgevoerd. Voor elke leerling viel er wat te halen, elke leerling verbond maatschappelijke kennis aan de thuiscultuur en/of aan een land met de doeltaal als nationale taal.
Als journalisten gingen ze op zoek naar achtergrondinformatie. De nieuwsbulletins werden voorgelegd aan mensen in hun directe omgeving.
Kijk naar het filmpje op YouTube. En in LTM 2023|6 staat een artikel erover geschreven door Karijn Helsloot en Cláudia Pinto.
-
Thuistalen verzilveren: maar hoe?
Op 27 maart 2023 heeft bij OCW een uitwisseling plaatsgevonden onder leiding van Johanna Sellis van de Gelijke Kansen Alliantie. Samen met stichting Taal naar Keuze en een aantal schooldirecteuren spraken we over de obstakels die scholen ondervinden om de thuistalen van hun leerlingen te laten verzilveren, en over de oplossingen. De samenvatting en conclusies leest u hier.
En intussen heeft de GKA een artikel geschreven over dit onderwerp. U leest het op hun website.
-
Vertaler Margreet Dorleijn geeft gastles aan bovenbouwleerlingen Turks
Op 28 maart 2023, om 14.30 uur, op het Calandlyceum. Het is mogelijk de les online bij te wonen door een verzoek te sturen naar info@taalnaarkeuze.nl.
-
Het Nederlands en de andere talen: samen op school
Trainingsmateriaal meertaligheid voor PO en VO. In 2020 zijn de film en website gemaakt, met steun van de Taalunie en Mocca - Cultuuronderwijs Amsterdam. Taal naar Keuze geeft scholen desgewenst advies erover, met of zonder training aan leerkrachten.
Hoofdrolspeler in de film, Turkoloog en taalwetenschapper, Margreet Dorleijn, heeft in 2022 de Martinus Nijhoff Vertaalprijs ontvangen. Zij is bestuurslid van stichting Taal naar Keuze.
-
Schaamtegevoel en laatdunkendheid
Gebruik in de onderbouw van het VO Alle Talen, het meertaligheidsprogramma van Taal naar Keuze. Het bestaat uit 10 lessen, en je kunt het met een eigen talenteam uitvoeren. In cultureel heterogene als homogene klassen werkt het: álle leerlingen zijn meertalig. Wat een rijkdom! Maar je zult ook merken dat het negeren van de thuistalen in de afgelopen jaren zijn sporen heeft nagelaten. Schaamtegevoel en laatdunkendheid bij leerlingen ten opzichte van de eigen ‘andere’ thuistaal, laten zien dat structurele inbedding in het onderwijs noodzakelijk is. Het is een stap naar kansengelijkheid.
Kijk hier voor een impressie van het materiaal.
-
Talenplan en/of -inventarisatie?
Is uw school toe aan een nieuw Talenplan? Eindelijk exact weten hoeveel talenkennis er in uw school is, bij leerlingen, ouders en personeel? Met deze informatie in handen is het makkelijker praten met schoolteam en medezeggenschapsraad, om meertaligheid te gaan omarmen. Bijvoorbeeld in de onderbouw, door alle vakken heen, maar ook leerlingen laten proeven aan een paar talen, alvorens te moeten kiezen. Hoe breidt de school het curriculum uit, met meer talen als examenvak? Welke stappen zet je met elkaar, om de taaldiversiteit in de maatschappij een waardevolle plek te geven binnen de school? Vraag TnK om hulp.
-
Talenrijkdom op een gymnasium
In 2022 is voor het Gemeentelijk Gymnasium Hilversum een taleninventarisatie uitgevoerd door Taal naar Keuze. Er bleken zo’n 16 thuistalen te zijn, naast Nederlands en Nederlandse dialecten of regionale talen als het Fries. ‘Aandacht en ruimte geven aan talen die thuis worden gesproken’ en ‘belangstelling voor ‘andere’ talen en culturen’ werden als belangrijk en interessant gezien. Meer ruimte om als leerling te kunnen kiezen welke (vreemde) talen te leren, was ook een sterke wens. Ouders en schoolpersoneel gaven ook hun mening. En dan blijk je als school aardig wat in huis te hebben, als het om talenkennis gaat en om de bereidheid die kennis te delen met elkaar. Wil jouw school ook inzicht erin?
-
Alle Talen - Het Baarnsch Lyceum
Anna en Ellemijn begroeten elkaar in het Russisch, zonder de taal te kennen. Kwestie van opzoeken in het taalgidsje en het Cyrillisch netjes kopiëren. Vijf lessen in de namiddag met versnapering erbij, gaf veel gekrakeel: allemaal taal en flink wat discussie. Ook hier op het Baarnsch Lyceum is de populatie meertaliger dan je denkt: 25% vs. 75% eentalig Nederlands.
-
Training Amsterdam Zuidoost: 'Meertaligheid als superkracht'
“Hoe taalvaardiger in de eerste taal, hoe makkelijker een tweede, derde, vierde taal wordt geleerd. Hoe groter de woordenschat in de eerste taal, hoe makkelijker een nieuwe taal wordt onthouden en verinnerlijkt. Karijn Helsloot, expert meertaligheid, gaat in haar training in op hoe je meertaligheid van leerlingen kan inzetten in de onderwijspraktijk.” Ongeveer 30 professionals van verschillende basisscholen in Amsterdam Zuidoost hebben met opdrachten uit SJOES (2018) geoefend om alle talen in hun klas aandacht te geven.
5 april 2022, Projectenbureau Primair Onderwijs Zuid-Oost -
Pilot Espritscholen 2017-2019
“De Espritscholen, in samenwerking met de gemeente Amsterdam, willen leerlingen de mogelijkheid bieden om meer met (vreemde of thuis-) talen te doen. Talenkennis is van ongekend belang. Denk aan alle mensen op de wereld die Spaans of Chinees spreken. Amsterdam is een global village, waarin internationalisering kan bloeien dankzij het Engels, en dankzij alle andere talen. Beheers jij een andere taal naast het Nederlands en Engels? En wil je die kennis versterken, dan kan Taal naar Keuze jou nu, of later, die mogelijkheid bieden. Een extra taalvak verrijkt je schoolcarrière, en het geeft je een breder toekomstperspectief.” Zo’n 450 leerlingen hebben meegedaan: ze houden van talen!
-
Podcast Meesterwerk: "Taaldiversiteit voor meer kansengelijkheid in ons onderwijs"
“In deze aflevering spreek ik Karijn Helsloot over haar stichting Taal naar Keuze. Volgens Karijn maken we in ons Nederlandse onderwijs te weinig gebruik van de meertaligheid van onze leerlingen.
De kracht van deze meertaligheid blijkt enorm, maar de angsten en obstakels in ons onderwijs werpen een grote drempel op. Dit moet gekanteld worden, want meertaligheid draagt bij aan kansengelijkheid, sociale inclusie en nog zoveel meer en het is wél te organiseren.”
Ga hier naar de site van Jan Jaap om de podcast te beluisteren.